
SharePoint is een online of offline omgeving om data te delen, organiseren en gebruiken binnen een besloten groep. De omgeving is in de vorm van een website en daardoor toegankelijk vanaf elk apparaat.
In de cloud of on-premises werken?
Sharepoint is beschikbaar in twee verschillende varianten.
De eerste is SharePoint Server, welke on-premises geïmplementeerd kan worden. Deze
on-premises oplossing is volledig cloud geïnspireerd als het op de
infrastructuur aankomt en levert jou de flexibiliteit en betrouwbaarheid om al
je zakelijke behoeftes te voorzien. De tweede is SharePoint Online, wat een
cloudservice is gehost door Microsoft. Deze versie is inbegrepen bij Office
365, maar ook apart op abonnementsbasis verkrijgbaar.
De toepassing van SharePoint
SharePoint wordt voornamelijk gebruikt voor Word en Excel
bestanden die opgeslagen dienen te worden met controle over versies en
aanpassingen van verschillende gebruikers. Echter kunnen alle soorten
documenten opgeslagen worden met dezelfde voordelen, dit maakt veel
mogelijkheden voor projecten in teams.
SharePoint versus OneDrive
OneDrive is evenals SharePoint een Microsoft oplossing om
documenten online op te slaan, waarbij OneDrive bij gebruikers bekend is van de
mogelijkheid voor persoonlijk gebruik. Als we het hebben over het verschil
tussen beide, doelen we op de verschillen voor zakelijk gebruik. Hierbij blijft
OneDrive geschikt om documenten op te slaan in de cloud als er niet de intentie
is om deze documenten te delen of er gelijktijdig met andere aan te werken. Is
dit wel het geval dan is SharePoint een veel geavanceerder product omdat hier
versies en bewerkers worden bijgehouden. Hier kan ook het eigendom van
documenten gedeeld worden en is toegang op site basis ingedeeld en niet op document
basis.
Nieuw met SharePoint?
Met enkel basale computer kennis kan je al deelnemen aan
onze training SharePoint2016 End User en leer je onder andere SharePoint lijsten maken en aanpassen
en een SharePoint bibliotheek aanmaken.
Ben jij al IT-professional of Business Application Administrator?
Dan hebben we ook de perfecte training voor jou! De training SharePoint 2016 Site Collections and Site Owner Administration is speciaal ontwikkeld voor
IT-professionals die kennis en vaardigheden willen opdoen over het installeren,
configureren, implementeren en beheren van een SharePoint server 2016 installatie en voor Business Application Administrators die zich bezig houden
met line-of-business projecten in combinatie met externe klanten. Daarnaast zijn er voor dezelfde doelgroep de trainingen Planning and Administering SharePoint 2016, hierin leer je skills als
het plannen en configureren van Business Intelligence-oplossingen.
Gerelateerde trainingen
Thuisstudie | MS-300 Online Training Deploying Microsoft 365 TeamworkThuisstudie | MS-301 Online Training Deploying SharePoint Server Hybrid
Microsoft Office 365 Gebruikerstraining
Office 365 Administrator
Microsoft Access
Power Automate / Microsoft Flow
Quick Powerful Graphics with Power View, PowerPivot, Power Query, Power Map and Power BI
Introduction to SharePoint 2016 for Collaboration and Document Management
Introduction to SharePoint 2016 for Collaboration and Document Management
Introduction to SharePoint 2016 for Collaboration and Document Management