Lean IT is het samenspel tussen Lean Six Sigma en IT Service Management en draait om het minimaliseren van verspilling binnen IT organisaties op duurzame wijze. Lean IT is een uitbreiding van de Lean aanpak, toegepast op IT omgevingen probeert verspillingen tegen te gaan door processen binnen organisaties op gestructureerde wijze te verbeteren.


Waarom Lean IT?

Je kent het wel, budgetten voor het jaar worden vastgesteld en je ziet dat je het als manager weer met ietsje minder moet gaan doen dan dat je gewend was. Hoewel bijvoorbeeld het ontslaan van medewerkers kan helpen, zal dit de werkdruk natuurlijk niet verlichten. Beter is het om eens goed naar processen binnen jouw organisatie te kijken en te zoeken naar verbeterpunten. Hier komt Lean IT om de hoek kijken. Lean IT is bedoeld voor organisaties die zich voornamelijk bezighouden met informatiemanagement. Het grote verschil van Lean IT met andere methodes en processen is dat Lean IT meer als werkwijze en mindset beschouwd moet worden. Door met het Lean IT programma de focus op het verbeteren en optimaliseren van kwaliteit en klantwaardering te leggen lukt het vaak om een intern efficiŽntere organisatie te realiseren en zelfs meerwaarde voor klanten te creŽren.

De oorsprong van Lean IT

Het hele Lean concept komt oorspronkelijk uit de productie industrie en is voornamelijk populair geworden door de succesvolle implementatie bij Toyota. Dit zorgde ervoor dat het bedrijf sneller en efficiŽnter kon groeien dan concurrenten, wat leidde tot een erg sterke marktpositie. Veel hedendaagse management en proces termen komen dan ook bij Toyota vandaan. Door medewerkers actief te betrekken bij de optimalisatie van het waarde creatieproces en hen daarin zelf verantwoordelijkheden te geven, wist Toyota de Lean methode te smeden tot het succes dat het nu is. Juist de hechte betrokkenheid van medewerkers is hierbij een belangrijk aspect.

De Lean IT filosofie

De filosofie van de Lean IT denkwijze kan worden toegepast op bijna ieder organisatietype. In de informatietechnologiebranche wordt ook gewerkt met het leveren van waarde aan klanten en ook in deze processen zitten vaak componenten die niet direct waarde toevoegen. Doormiddel van de volgende principes probeert het Lean IT wijze hiermee om te gaan:
  • Het verhogen van de waarde voor de klant staat centraal.
  • Het verwijderen van componenten die geen directe waarde toevoegen is essentieel.
  • Het Management is puur facilitair.
  • Medewerkers moeten continue betrokken worden bij het waardevermeerderingsproces.
  • Verbeteringen worden niet episodisch maar continue doorgevoerd.
  • Er wordt geprobeerd meer waarde te borgen met minder werk.

Wordt ook Lean IT Master!

Waarschijnlijk heb je al vaker van de Lean denkwijze gehoord maar weet je nog steeds niet precies hoe ook jij dit kunt toepassen op jouw organisatie. Gelukkig kunnen wij van Master it Training jou hierbij helpen. Zelf werken we ook succesvol volgens het Lean principe en wij kunnen je garanderen dat het werkt. Onze Lean IT Foundation training inclusief examen brengt jou op de hoogte van alle ins en outs van de Lean IT principes. Een erg nuttige training want de Lean denkwijze is veel meer verbonden met de ontwikkeling en het beheer van IT-producten dan je denkt! Je kunt zo beginnen want voor deze tweedaagse training is geen voorkennis vereist, al is een basiskennis voor IT concepten wel aanbevolen. Word ook die Lean IT expert en neem contact met ons op voor meer informatie, wij helpen je graag verder!
Meer informatie??