ITIL staat voor IT Infrastructure Library en is een best practices kader voor het leveren van IT services. ITIL’s systematische benadering richting IT service management kan bedrijven helpen risico’s te managen, de klantrelatie te verbeteren, kosteneffectieve werkwijze in te stellen en een stabiele IT omgeving te creëren die ruimte biedt voor groei en verandering.


Wat zit er in de ITIL?

ITIL is in zijn historie verschillende keren herzien. De originele 30 boeken van de ITIL zijn eerst ingekort in 2000 (toen ITIL V2 gelanceerd werd) tot 7 boeken, die elk hun eigen vlak van IT-management bekleden:
  • Service Support
  • Service Delivery
  • Planning to Implement Service Management
  • ICT Infrastructure Management
  • Applications Management
  • Security Management
  • The Business Perspective
Het aansluitende ITIL Refresh Project in 2007 voegde de ITIL samen tot 5 boeken bestaande uit 26 processen en functies – dit werd de ITIL 2007 Edition genoemd. In 2011 was er weer een update, wederom 5 boeken. ITIL 2007 en 2011 lijken erg veel op elkaar, zo veel dat ITIL 2007 gecertificeerde niet verplicht waren de ITIL certificeringsexamens te vernieuwen of een brugexamen af hoefden te leggen naar ITIL 2011. Ook alle ITIL V2 certificeringen bleven geldig, ondanks dat ze niet meer aangeboden werden.

Volgens de officiële website zijn de veranderingen van ITIL V2 naar V3 als volgt:
  • V2 ging over business en IT afstemming, V3 over business en IT integratie
  • V2 ging over value chain management, V3 over value network integration
  • V2 ging over linear service catalogues, V3 over dynamic service portfolios
  • V2 ging over collection of integrated processes, V3 over holistic service management lifecycle
Kortom, V3 biedt meer de handvaten en begeleiding die je assisteren in het toepassen van ITIL.

Hoe breng ik ITIL in de praktijk?

De ITIL is een collectie boeken, maar alleen maar alles lezen gaat je IT operations niet verbeteren. Eerst moet je nadenken over de concepten en dan personeel inzetten. IT personeel nieuwe procedures aan laten nemen kan zijn zoals het hoeden van katten, maar er zijn tools die kunnen helpen.

Wat is een ITIL certificering en is het het waard?

Met de komst van ITIL kwamen ook de consulting, training en certificeringsservices. Het ITIL certificeringsprogramma bevat 5 levels: Foundation,Practitioner, Intermediate, Expert en Master. Elk level laat diepere kennis en begrip van ITIL zien.

ITIL certificeringen, of de trainingen die ertoe leiden, kunnen ITers en management voorbereiden om de werkwijze te gebruiken die beschreven wordt in ITIL. Het biedt de basis woordenschat die het mogelijk maakt voor het personeel om nauwkeurig te communiceren en problemen sneller op te lossen.

De gebruikelijke woordenschat alleen al weegt vaak op tegen de certificeringsprijs. Denk maar aan hoe vaak miscommunicatie de oplossingen voor problemen vertraagt of manipuleert wanneer twee partijen – beide overtuigd dat ze dezelfde instructies begrijpen – de tegenovergestelde kant op gaan. Die kosten zijn vaak hoger dan het goed opleiden van je personeel.

Wanneer je bijvoorbeeld IT afdelingen en infrastructuur samenvoegt na een overname of een buitenlandse uitbesteder is al het personeel laten begrijpen wat je wil – en elkaar laten begrijpen – al het halve werk.

ITIL trainingen

Wanneer je direct wilt beginnen met het implementeren van ITIL in jouw organisatie bieden wij je de handvaten om dat te doen. Met de training ITIL Foundation creëer je een basis en leer je onder anderen het belang van IT dienstverlening en hoe het beheer van de IT-infrastructuur waarde creëert voor jouw organisatie. De vervolgtraining, ITIL Pracitioner, legt de nadruk meer op praktische richtlijnen die helpen jouw business doelstellingen te ondersteunen.