Waar je ook staat, zet nieuwe skills leren op je to do lijst

Je leven lang blijven leren is de sleutel tot succes. In deze blog vertellen we waarom dit zo belangrijk is en hoe wij je daarbij kunnen helpen! Je leven lang blijven leren is de sleutel tot succes. Een uitspraak die je vast al eens hebt gehoord. De vraag is, heb je hier ook wat mee gedaan? No stress! Het is nooit te laat om te beginnen met leren. Niet voor niets dat veel succesvolle mensen ‘blijven leren’ tot hun levensmotto hebben benoemd. In deze blog vertellen we waarom dit zo belangrijk is en hoe wij je daarbij kunnen helpen!

Het belang van blijven leren

Ook in het zakenleven van vandaag, waar de digitale transformatie vrijwel elke industrie treft, is het belang van ontwikkeling duidelijk merkbaar. Nieuwe technologieën brengen een hoop veranderingen met zich mee, welke vanzelfsprekend om nieuwe vaardigheden vragen. Dit is niet alleen voor belang voor junioren die het werkveld net betreden, maar echt essentieel voor het hele personeelsbestand. Iedereen – van de ervaren managers tot de nieuwe medewerkers, van ‘techneuten’ tot ‘niet-techneuten’ – kan profiteren van nieuwe vaardigheden. De wetenschap bevestigt het belang van blijven leren. Zo heeft J. Kessels in 2001 het begrip ‘kennisproductiviteit’ geïntroduceerd. Kennisproductiviteit is een proces dat het signaleren, verzamelen en interpreteren van relevante informatie omvat. Vervolgens wordt deze informatie omgezet naar het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden. Kessels benadrukt dat deze kennisproductiviteit van vitaal belang is voor het succes van een organisatie. Daarnaast bevestigen ook Onstenk -1997- en Sprenger -2000- het belang van blijven leren voor zowel privé- als werk gerelateerde zaken. Wist je daarnaast dat een goede balans tussen de mate van uitdaging en het niveau van vaardigheden essentieel is om flow te kunnen ervaren tijdens je werk -Salanova et al., 2014-? Flow staat voor een optimale mentale ervaring, die kan ontstaan als iemand volledig gefocust is en opgaat in een bepaalde activiteit. Dit leidt vervolgens tot positieve emoties, verhoogde productiviteit en meer werkgeluk. Hoe kun je dit bevorderen? Door je vaardigheden te ontwikkelen middels leren.

4 verschillende leerstijlen

Goed, dat we onszelf dus moeten blijven ontwikkelen is wel duidelijk. Wat we je daarnaast willen meegeven is dat de manier waarop je leert, minstens net zo belangrijk is. Sinds 1972 zijn de leerstijlen van Kolb de meest gebruikte. Deze bestaan uit: de doener, de beschouwer, de denker en de beslisser. De doener gaat vooral actief en experimenteel aan de slag, de beschouwer heeft een voorkeur voor reflectief observeren, de denker zet observaties graag om in theorieën en de beslisser probeert theorieën graag uit. Welke stijl past het beste bij jou?

Klassikaal trainen

Bij traditioneel klassikaal trainen staat de trainer voor de klas en brengt kennis over de cursisten die dit in zich opnemen, vaak afgewisseld met gezamenlijk opdrachten maken en/of voorbeelden. Uit onderzoek van bijvoorbeeld Freeman -2014- blijkt dat deze methode niet altijd het beste resultaat oplevert als het niveauverschil binnen de groep te groot is en teveel passiviteit in het leren ontstaat. Deze methode kan juist wel succesvol zijn wanneer de deelnemers een vergelijkbaar kennisniveau hebben, dezelfde lesstof tot zich willen nemen en op hetzelfde tempo leren. Vandaar dat wij deze lesmethode voornamelijk inzetten bij incompany trainingen waar een groep collega’s dezelfde kennis en vaardigheden op wilt doen en het tempo van de training voor de deelnemers gelijk kan zijn.

Active Learning

Onze Active Learning lesmethode is met name een succesformule voor de doeners, beslissers en beschouwers onder ons. Bij deze lesmethode draait het er namelijk om dat je echt actief met de stof aan de slag gaat. Dat wil zeggen, dingen uitproberen, experimenteren en real-life cases uit je werkveld oplossen. Natuurlijk allemaal aan de hand van een uitgestippeld doch flexibel programma en een gecertificeerde trainer die jou de fijne kneepjes van het vak kan leren. Active Learning gaat ervan uit dat je zelf echt wíl leren, dat je gierig bent naar nieuwe informatie, vragen stelt en dingen uitprobeert. Wanneer je dus liever achterover wilt leunen en passief wil luisteren, is deze methode minder geschikt. Lees hier alles over de wetenschap achter Active Learning.

Active Learning Virtual Classroom

Virtual Classroom heeft veel van Active Learning weg, maar is toch net even wat anders. In plaats van op onze locatie en in een lokaal zit je hier namelijk gewoon thuis of op je werk. Ook bij deze lesmethode is het belangrijk dat je zelf een actieve houding aanneemt. Je volgt nog steeds een -flexibel- programma om jouw leerdoelen te bereiken onder begeleiding van een trainer, maar dan vanuit een zelfgekozen locatie. Dit vraagt om extra discipline, motivatie en concentratie. Daar krijg je voor terug dat het trainen nóg flexibeler is dan regulier. Met alle gemakken van thuis en de mogelijkheid om te trainen waar en wanneer je maar wilt. Is Virtual Classroom iets voor jou? Lees hier alles over de voordelen van Virtual Classroom.

Blended Learning

De laatste lesmethode die we in deze blog bespreken, is Blended Learning. Het woord ‘blended’ geeft aan dat deze methode een mix is van verschillende lesvormen. In de praktijk betekent dit dat je online trainen combineert met -fysiek of virtueel- in de klas zitten. Het online trainen doe je op een moment en plek dat het jou uitkomt. Hierbij kun je bij onze Microsoft trainingen online 24/7 vragen stellen aan gecertificeerde trainers. Tijdens je dag-en- in onze Active Learning klas geniet je alle voordelen van de. Hier kun je sparren over een praktijkcase, interactie hebben met medecursisten en je kennis en vaardigheden verrijken door het intensieve contact met de trainer. Je bepaalt zelf de verhouding, bijvoorbeeld één dag in de klas en de rest online. Dat maakt deze lesvorm nóg flexibeler, maar vraagt natuurlijk wel aanvullende discipline tijdens de zelfstudie online momenten. Deze methode is dus heel geschikt wanneer je al voorkennis hebt van bepaald onderwerp en/of een echte doener bent. We kunnen concluderen dat er dus veel verschillende manieren zijn om iets te leren. Wat bij iemand past hangt af van verschillende factoren. Wil je weten welke manier het beste bij jou past? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en onze opleidingsadviseurs helpen je graag met het ontdekken welke training en lesmethode het beste bij jou past. Literatuur Kessels, J.W.M. -2001a-. Learning in organisations: a corporate curriculum for the knowledge economy. Futures 33, 497-506. Elseviers Science Ltd. Onstenk, J. -1997-. Lerend leren werken. Proefschrift Katholieke Universiteit Nijmegen. Sprenger, C. -2000-. Leerpraktijken.Proefschrift. Erasmus Universiteit, Rotterdam. Salanova, M., Rodríguez-Sánchez, A. M., Schaufeli, W. B., & Cifre, E. -2014-. Flowing together: A longitudinal study of collective efficacy and collective flow among workgroups. The Journal of Psychology, 148, 435-455. P. W. Scott Freeman, „Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics,” PNAS, pp. 8410-8415, 2014.

Bij Master IT leer je alleen wat je echt nodig hebt.
Certificeringen Trainingen
Beste lesmethode
Flexibel inplannen
Kleine klassen
100% Slagingsgarantie
Gerelateerde trainingen