Eerder schreven we een blog over de verschillen tussen de huidige werkende generatie -de millennials- en de generatie die langzaam de werkvloer aan het betreden is -Generatie Z-. Na deze vergelijking komen we nu met antwoorden: want wat gaat deze nieuwe generatie een organisatie nu eigenlijk brengen?

 

Millennials versus Generatie Z 

Zoals in de blog ĎMillennials versus GenZí werd geschreven, definiŽren we millennials als mensen die geboren zijn tussen 1980 en 1994 en Generatie Z als mensen die tussen 1995 en 2015 geboren zijn (bron: kasasa). Eén van de grootste verschillen tussen de generaties, is dat Generatie Z opgroeide in een digitale wereld, terwijl dit bij millennials langzaam geÔntroduceerd werd. Generatie Z kent geen wereld zonder smartphones en het zijn dus echte digital natives. Ze hebben de crisisjaren meegemaakt, en worden hierdoor als realistischer en pragmatischer gezien dan millennials. 

 

Generatie Z aan het werk  

Generatie Z, ook wel GenZ, iGeneration of Digital Natives genoemd, betreed langzaam maar zeker de werkvloer. Maar wat moet je over deze generatie weten? GenZ groeit op in een 24-uurs economie met maar weinig beperkingen. Ze worden over het algemeen erg beschermd opgevoed en leren al vroeg dat ze hun dromen na mogen streven. Deze generatie verwacht dan ook binnen 10 jaar werken de ultieme droombaan te hebben gevonden. Via sociale media worden succesverhalen constant gedeeld. Deze verhalen worden vergeleken met eigen, vaak minder rooskleurige, werkelijkheden. Hierdoor ervaart Generatie Z veel druk om zelf ook te presteren. Uit onderzoek blijkt dat Generatie Z waarde hecht aan een werkgever bij wie ze hun ei kwijt kunnen en waar ze er als mens toe doen. Ze kunnen soms wat ongeÔnteresseerd lijken, want ze streven niet per se naar een fulltimebaan. Generatie Z heeft in eerste instantie persoonlijke doelen. Werk is even belangrijk als andere zaken, zoals hobbyís, sport, reizen en maatschappelijke betrokkenheid (bron: Smit-Cornelder, 2019).  

 

Waarom wil je GenZ in je organisatie?  

Eén ding is zeker, organisaties kunnen niet om deze nieuwe generatie heen. Ze komen eraan, sterker nog, ze zijn er al. Nadenken over het bereiken, betrekken en binden van deze generatie aan je bedrijf, merk of product is daarmee een strategische uitdaging. Juist omdat er zo veel keuze is, kan het erg lastig zijn om deze nieuwe generatie aan je organisatie te binden. En dat terwijl organisaties enorm veel aan deze jonge mensen kunnen hebben: technologie is er immers met de paplepel ingegoten en ze kunnen dan ook vaak lezen en schrijven met de nieuwste technologische ontwikkelingen. Dit draagt er ook aan bij dat Generatie Z meestal goed met veranderingen om kan gaan. Waardevolle eigenschappen dus!  

 

Take home message 

Wanneer je als organisatie aantrekkelijk wilt zijn voor GenZ, is het belangrijk ze ruimte voor groei en ontwikkeling te bieden. Omarm de digitale vaardigheden en maak hier gebruik van, maar geef wel duidelijke grenzen aan. Net als de millennials willen ze ruimte voor ontplooiing, een transparante werkomgeving die er toe doet en lopen werk en privé door elkaar heen. Deze generatie wil niet op aanwezigheid worden beoordeeld, maar op waarde. Wanneer je dit als organisatie kunt bieden, zul je de nieuwe digitale generatie een stuk makkelijk aan je binden.  

 

YIP 

Wanneer je deze generatie aan wilt spreken, is scholing en ontwikkeling dus erg belangrijk. Geen vaste 9 tot 5 baan, maar flexibiliteit en toegankelijkheid. Het IT traineeship van Master YIP sluit hier naadloos op aan, doordat afgestudeerden de kans krijgen om onbeperkt te leren en certificeren. Zij kunnen trainingsdagen flexibel inplannen, net wanneer het hen uitkomt. 
Interesse in Young Professionals, oftewel Gen Z? Neem dan gerust geheel vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie. Bekijk hier alvast onze talentpool met enthousiaste afgestudeerden, die staan te popelen om te beginnen.  

Zoek jij Young Professionals? 

Ben jij een bedrijf en ben je geÔnteresseerd in Young Professionals, oftewel Gen Z? Vul dan onderstaand formulier in en ontvang vrijblijvend meer informatie. Bekijk hier alvast onze talentpool met enthousiaste afgestudeerden, die staan te popelen om te beginnen!

Ben jij een Young Professional en ben je opzoek naar werk? 

Ben jij net afgestudeerd, op zoek een baan bij een eersteklas opdrachtgever en wil je je kennis nog meer verbreden? Vul dan onderstaand formulier in en onze collega Freek neemt zo snel mogelijk contact met je op.