Net zoals alles door de jaren heen verandert geldt dit ook voor de manier waarop we leren. Kijk bijvoorbeeld naar middelbare scholen; klaslokalen veranderen in leerdomeinen, in plaats van alles individueel doen wordt groepswerk steeds meer gestimuleerd en de hele dag luisteren verschuift naar een korte uitleg waarna je zelf actief aan de slag kunt.


In de kenniseconomie van tegenwoordig is het essentieel dat we onze kennis blijven vernieuwen, logischerwijs wordt er dus steeds meer wetenschappelijk onderzoek gedaan naar hoe we het meest effectief kunnen leren. Dit is over de jaren heen uitgebreid onderzocht en er is onomstotelijk bewezen dat een actieve lesmethode effectiever is vergeleken et een traditionele klassikale training. Bij Master it Training raakten we hierdoor geÔnspireerd, wat tot onze Active Learning lesmethode heeft geleid. Deze methode is wetenschappelijk sterk onderbouwd en het is bewezen dat je op deze manier de stof beter tot je kunt nemen. Maar wat boven alles cruciaal is om ervoor te zorgen dat deze methode succesvol is zijn de trainers; de trainers die een coachende rol op zich nemen en er zo voor zorgen dat je training niet alleen heel leuk en vooral heel effectief is.
 

De manier waarop we leren verandert

Er is een shift gaande van klassikale training richting een meer interactief, op de cursist gerichte training. Hiermee worden vaardigheden ontwikkeld die een sleutelrol kunnen spelen in professioneel succes. Het grootste nadeel van de hedendaagse klassikale training is dat er geen actief leren plaatsvindt. Actief leren is gebaseerd op de zogenaamde constructivist theorie; het idee dat je zelf je eigen kennis moet creŽren om ervoor te zorgen dat het leren echt nut heeft en dat de opgedane stof ook daadwerkelijk blijft hangen. De leerdoelen en voorkeuren van alle cursisten zijn anders, vandaar dat je het meest effectief leert als je dit kan doen op je eigen tempo en door datgene te leren wat je echt nodig hebt.
 

De rol van de trainer

Zoals eerder benoemd is de rol van de trainer cruciaal bij dit actieve leren, maar waarom is dit nou eigenlijk? Bij Active Learning vindt er bewezen meer en kwalitatief betere interactie plaats tussen de cursist en de trainer. Dit komt doordat je op je eigen tempo leert en de trainer je daarom specifiek met jouw vragen kan helpen. Ook is het mogelijk om je eigen praktijk cases mee te nemen, waarbij de trainer je kan helpen om je geleerde theorie meteen toe te passen in de praktijk! Wanneer je dan nog tegen iets aanloopt, is de trainer er om je daarmee te helpen.
 
 
Op de eerste dag van de training zit je samen met jouw Active Trainer om te bespreken wat jouw leerdoelen zijn en wat je voorkennis is. Op basis daarvan bekijk je samen welke onderdelen van jouw training het belangrijkste zijn en wat een logische volgorde voor je zou zijn om de zaken aan te gaan pakken. Onze Active Trainer bewaakt je voortgang, beantwoordt al je vragen, stuurt bij en geeft je veel tips en praktijkvoorbeelden. Vanwege de persoonlijke aanpak kun je met je trainer sparren over specifieke situaties die jij in je dagelijks werk tegenkomt of verwacht tegen te komen. Doordat onze trainers bij ons werken als freelancers en dus ook allemaal in de praktijk werken hebben ze een rijke kennis die verder gaat dan alleen het boek.
               

Toegevoegde waarde

Je gaat zelf actief aan de slag met de officiŽle lesstof, want iets lezen, dat kun je natuurlijk prima zelf. De echte meerwaarde van Active Learning zit hem echt in die trainer die daar om je juist te helpen met datgene waar het uiteindelijk om draait: de toepassing in de praktijk. De trainer is daar om je een duwtje in de juiste richting te geven, je vragen te beantwoorden en je anders naar bepaalde vraagstukken te laten kijken. Je wordt daarbij niet tegengehouden door medecursisten met een ander voorkennis niveau en/of een ander leerdoel. Door de geboden flexibiliteit en het beste lesmateriaal wordt je creativiteit gestimuleerd. Dit komt omdat je zelf de controle neemt over het studeren en verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leerdoelen. Wil je meer weten over onze trainers en over hoe ze tegen de Active Learning methode aankijken? Kijk dan hier voor een blog van active trainer Christian Peeters.
 

Leren combineren

Wat natuurlijk ook heel waardevol kan zijn, is om zelfstudie en Active Learning te combineren. Door eerst zelf in de stof te duiken en te noteren wat je nog zou willen weten/vragen, wanneer je dan daarna een Active Learning training volgt kun je de kennis van de trainer gebruiken om die van jou aan te vullen. Daarom bieden wij ook MOC On Demand Learning Tracks aan; je kan daarmee zelf kiezen wat voor jou de juiste balans is tussen e-learning en klassikale begeleiding met behulp van Active Learning. Zo hebben we voor iedereen de perfecte mix voor een optimaal studieresultaat!
 
MOC On-Demand is de officiŽle Microsoft online lesmethode. Het lesmateriaal is een combinatie van video, hands-on labs, oefeningen, tekst en knowledge checks. Dit alles is online te benaderen zodat je flexibel kunt leren waar en wanneer jou dat het beste uitkomt! Wil je meer weten over onze learning track opties? Kijk dan op onze MOC on demand learning pagina.
 

Active Learning bij Master it Training

Het gebruik van onze actieve leermethode zorgt niet alleen voor een bewezen beter leerresultaat, maar verhoogt ook de tevredenheid ten opzichte van traditionele, passieve leermethoden. Daar is het ons uiteindelijk allemaal om te doen: zorgen dat jij met plezier leert wat je écht nodig hebt.
 
Meer weten over onze lesmethode? Bekijk onze pagina over Active Learning of neem vrijblijvend contact met ons op. Wil je verder in de onderzoeksresultaten duiken? Lees dan de Whitepaper: De Wetenschap achter Active Learning.