Hi, ik heb inmiddels een paar keer de TechNet 'GetReady Unified Communications' gedaan en een vraag die ik daarin regelmatig krijg, is hoe een eenvoudig testlab gemaakt kan worden waarin Exchange UM en OCS 2007 R2 worden gekoppeld. Vandaar dat ik heb besloten een serie te schrijven over het bouwen van zo'n testlab.

Hi, ik heb inmiddels een paar keer de TechNet 'GetReady Unified Communications' gedaan en een vraag die ik daarin regelmatig krijg, is hoe een eenvoudig testlab gemaakt kan worden waarin Exchange UM en OCS 2007 R2 worden gekoppeld. Vandaar dat ik heb besloten een serie te schrijven over het bouwen van zo'n testlab.
Voor veel IT’ers is het nog een 'ver-van-mijn-bed-show', Unified Communications. Dat komt omdat er naast de vertrouwde technologieën zoals e-mail, rdp en smb nu ook VoIP wel heel dicht in de buurt komt. En daar hebben wij geen verstand van want daarvoor hadden we altijd de hulp van onze netwerkjongens nodig. Maar toen veranderde de wereld, Microsoft bracht 'Software-based Communications' en dat betekend dat wij, de IT’ers, nu met telefonie zitten opgescheept. Een superuitdaging want wat je er allemaal mee kunt doen is fantastisch. Maarja, we weten alleen niet hoe we dat gaan regelen allemaal.
Een Introductie
We gaan beginnen met een introductie in dit onderwerp en daarna gaan we de technologie bekijken.
Exchange Unified Messaging
Exchange Server zorgt voor een heel specifiek deel binnen de noemer Unified Communications, UM:
  • E-mail
  • Voicemail
  • Auto Attendant
  • Faxmail
  • Outlook Voice Access
En die laatste drie maken het allemaal wel heel eng voor ons IT’ers. Telefonie wordt nu een onderdeel van ons dagelijks werk. Waar voorheen een PBX gebruikt werd met allemaal analoge telefoons gekoppeld, speelt tegenwoordig VoIP een rol. IP-telefonie heet dat. De rol van Exchange hierin is dat voicemail berichten en faxen worden afgeleverd in de mailbox van de gebruiker. Daarnaast kan Exchange ook de rol van telefoniste overnemen (Auto Attendant) en zorgt Exchange ervoor dat gebruikers via de telefoon toegang krijgen tot hun mailbox door middel van Outlook Voice Access, OVA.
Architectuur
Om het allemaal aan de praat te krijgen moet er binnen Exchange Server 2007 gebruik worden gemaakt van een nieuwe serverrol en dat is de Unified Messaging rol. Exchange Server 2007 kent vijf serverrollen (zie figuur):
  • Mailbox Server (MBX): Deze server wordt gebruikt voor opslag van de mailboxen en public folders. MAPI clients zoals outlook verbinden direct naar deze server.
  • Client Access Server (CAS): Deze server dient als Exchange ingang voor alle clients behalve MAPI. Denk hierbij aan Outlook Web Access, Exchange Active Sync en Outlook Anywhere. POP3 en IMAP4 wordt ook ondersteunt, maar dat is wel heel erg 'old school'.
  • Hub Transport Server (HT): Deze server draagt zorg voor de routeren van e-mail gericht aan recipiënts die zowel binnen- als buiten de organisatie bestaan. Met behulp van Hub Transport Rules kun je heel interessante dingen doen met e-mail: disclaimers en geadresseerden toevoegen zijn hiervan slechts twee voorbeelden.
  • Edge Server (EDGE): Deze server is de mailgateway. Alle mail van- en naar internet passeert deze server die zorgt voor virusscannen en spamfilteren. Deze server zet je in je DMZ en mag geen lid zijn van Active Directory. Via een op LDAP gebaseerde communicatie houdt de EDGE server contact met de Hub Transport server zodat company policies ook bij de EDGE bekend zijn.
  • Unified Messaging Server (UM): Dit is de server waar het in dit artikel om gaat, de spil tussen telefonie en e-mail.
Bouw je eigen OCS 2007 R2 en Exchange UM testlab
De rollen MBX, CAS, HT en UM mogen worden geconsolideerd op een enkele server. De EDGE rol moet een aparte server zijn.
De Unified Messaging server heeft via tcp/ip een verbinding met alle servers in het netwerk maar ook met een ander apparaat en daarin heb je twee keuzes:
  • VoIP gateway: Dit apparaat is de tolk tussen ouderwetse analoge telefonie (dat wat je vroegen van de PTT kreeg en nu via KPN) en IP Telefonie. IP telefonie is spraak over IP pakketjes oftewel Voice over IP. Deze vertaalslag wordt gemaakt door de VoIP gateway. De VoIP gateway wordt aangesloten op de Pbx, dat is de telefooncentrale die ervoor zorgt dat medewerkers met elkaar kunnen bellen binnen het bedrijf.
  • IP-PBX: Als je al in het bezit bent van een IP-pbx dan is VoIP al geïmplementeerd en is er niet veel meer nodig om UM aan de praat te krijgen, er wordt immers al gebruik gemaakt van VoIP binnen het netwerk. Het mooie is dat VoIP niet gebonden is aan de afmetingen van het gebouw waarin je werkt; internet maakt ook gebruik van IP en daarom kan de interne telefonie over de hele wereld worden toegepast, zolang er een internet verbinding is.
Het is dus veel interessanter om direct met een IP-Pbx aan de slag te gaan, er zijn echter heel veel bedrijven die op dit moment gebruik maken van een ouderwetse Pbx en die zullen niet direct geïnteresseerd zijn in het vervangen van de complete telefooncentrale en daarbij dus ook alle toestellen die binnen het bedrijf worden gebruikt.
Tot zover het eerste deel. Deze was ter voorbereiding. In het volgende deel gaan we bekijken welke Exchange objecten belangrijk zijn voor Unified Communications.