Het gaat economisch beter en we klimmen weer uit het dal. Investeringen kun we nu weer gaan maken maar waarin? PR, websites, sociale media of in een klanten beheerssysteem zoals CRM 2015 van Microsoft Dynamics. Kies je voor het laatste dan volgen er hier een paar handige tips.

1) Analiseer je procedures

Zet je klant centraal en bekijk hoe je nu omgaat met de klant. Pak de succes verhalen en ga met behulp van deze de flows in CRM aanpassen. Waar nodig kun je voorzichtig de procedures aanpassen zodat ze beter in CRM passen. Niet te veel want dan loop je de kans dat je een aversie krijgt tegen het product in je organisatie. Iedereen zal in CRM moeten werken. Lukt dit niet dan loop je de kans dat je de klanten van het kastje naar de muur zal sturen. 

2) Communicatie van uit CRM

Laat de klant bepalen via welke kanalen en op welke wijze er gecommuniceerd met hen wordt. Houdt je aan deze afspraken. Hierdoor kun je het meest efficiŽnt met hun communiceren. 

3) Hoe ervaart de klant je

In de huidige tijd zijn de eisen die klant stelt hoog. Twintig jaar terug kon je nog zeggen: "bel over 4 weken terug want dan is hij terug van vakantieĒ Als je dat nu doet ben je de klant kwijt. Vul tijdens je gesprek, of meteen er na, in CRM waarover je het hebt gehad. Zodat je collegaís dit meteen kunnen zien en acties hierop kunnen nemen. 

4) CRM in het veld

CRM 2015 is op diverse mobile platforms te gebruiken, apps en webbrowsers, telefoon tablets en pc. De klanten informatie is dus overal beschikbaar en je kunt dus ook overal je rapport maken of een volgende stap. Een verhoogde productiviteit, betere interne communicatie, analyse etc. als gevolg.

5) CRM Oplossing in de cloud of op je eigen servers 

Afhankelijk van de grote van je bedrijf kun je op basis van kosten kiezen voor de Cloud versie tot 60-100 users is de cloud goedkoper. Daar boven zijn eigensystemen aantrekkelijker.Echter kunnen privacy regels ook bepalen dat bepaalde gegevens niet in de cloud mogen. Het in eigen beheer hebben is dan een must. Het voordeel is dan ook dat je zelf alles in de hand hebt. 

6) CRM koppelen met SharePoint

Gebruik je naast CRM ook Sharepoint, dan is het verstandig dat je Sharepoint in CRM gaat gerbuiken om bestanden op te slaan. Dit heeft het grote voodeel dat je de bestanden maar een maal hoeft te koppelen in CRM en niet nog eens in Sharepoint. Ook kunnen niet CRM-users bestanden in sharpoint plaatsen zodat ze meteen terug te vinden zijn in CRM bij de klant. Hier onstaat een win win situatie dus.
 

7) Integratie van Yammer in CRM

In de huidige 2015 versie is Yammer geÔntegreerd in CRM. Met het sociaal platform kun je vanuit CRM binnen je organisatie de kanalen gebruiken om raar, hulp en ervaringen te vragen of uit te wisselen 

8) Opleidingen

Het is zeer verstandig om een keyusers op te leiden in het gebruik van CRM. Denk aan het aanpassen van de CRM omgeving, rapporten maken, workflows bouwen en onderhouden. Hiermee ga je kosten besparen door consultance buiten de deur te houden.