We zijn alweer op de derde en laatste dag aangekomen van EXtremeCRM 2012 Berlin. Een kort dagje, aangezien er enkel een ochtendprogramma is.

We zijn alweer op de derde en laatste dag aangekomen van EXtremeCRM 2012 Berlin. Een kort dagje, aangezien er enkel een ochtendprogramma is.
Zo ging het vandaag over de CRM release 8 (R8) die in mei dit jaar uitkomt. Deze release heeft een flink aantal verbeteringen onder de motorkap, met name op het mobile gedeelte. Maar ook ondersteuning op browsergebied is uitgebreid. Voortaan kun je dus ook in CRM werken met Safari 5.1.1+, Firefox 6+ en Chrome 13+ op een Windows 7, Vista en XP machine.
Ook de sociale interface is aangepast. In de ‘What’s new’ sectie kun je voortaan gegevens filteren door te 'liken' of te 'unliken'. Voor SQL Server 2012 zijn er speciale koppelingen beschikbaar. Hier schreef ik reeds over in mijn blog over dag 2. Eind 2012 verwacht men R9. Deze release zal naar verwachting alle nieuwe mogelijkheden benutten van Office 15!
Workflows
Met Workflows kun je processen contoleren en sturen. Workflows kun je bouwen vanuit de CRM website of met Visual Studio (XAML). In Visual Studio kun je complexere flows maken dan via de website. Via PowerShell kun je deze XAML flows vervolgens aan- of uitzetten (enable/disable). Hiervoor dien je overigens wel over enige kennis van Visual Studio te beschikken.
Outlook deployment
Het gebruik van Outlook in combinatie met CRM biedt vele voordelen, denk aan autocreate contacts, e-mail tracking, conditional formatting, meerdere organisaties, etc. De Outlook addon kun je op verschillende manieren installeren, via DVD/USB, group policy of System Center. Ook hier heeft iedere procedure zijn voor- en nadelen. Misschien is je organisatie te groot om met een DVD/USB rond gaan. Een group policy is niet dwingend, dus blijft System Center over. Mocht de installatie fout gaan, kijk dan in de log file in: ‘\program Files\Microsoft Dynamics CRM’. Houd er wel rekening mee dat wanneer je een upgrade doet van CRM 4 naar CRM 2011, dat je dezelfde taal gebruikt!
Voorkom problemen
Bij Roaming Profiles wordt het profiel van de gebruiker 'verschoven' van de user. Helaas schuift CRM niet mee, het CRM profiel blijft op de PC beschikbaar. Problemen met CRM in Outlook kunnen ontstaan doordat bijvoorbeeld de Antivirus software bepaalde files blokkeert. Ook bandbreedte kan problemen geven m.b.t. de snelheid. Latency onder 150 milliseconden geeft het beste resultaat. Check altijd of het echt nodig is dat een nieuwe Entiteit of plug-in ook beschikbaar moet zijn in Outlook. Zo niet dan wordt het geheel sneller. Gebruik hiervoor System/Outlook filters voor de controle. Je kunt ook diverse registersleutels aanpassen om een verbetering te realiseren in de werking van CRM. Begin hier echter niet aan als je niet zeker weet wat deze sleutels betekenen. Dit is echt specialistenwerk!
Binnenkort komen de PowerPoints van EXtremeCRM online beschikbaar. Wil je meer weten over CRM en/of EXtremeCRM, stuur mij dan gerust een mailtje.
Het waren met recht drie leuke en leerzame dagen. Volgend jaar zien we elkaar weer in Lissabon, Barcelona, Rome of ???
Nu richting vliegveld en huis.
Jos van Vegchel vanaf EXtremeCRM 2012 Berlin