Ook op de tweede dag van EXtremeCRM 2012 Berlin is er weer veel nieuws te ontdekken en te melden. Zo heb ik sessies bijgewoond over de mogelijkheden van CRM online in combinatie met Office 365. Een krachtige combinatie die vooral de 'mobiele' Sales en Marketing mensen veel mogelijkheden biedt. Het succes wordt compleet wanneer we daar ook nog eens Exchange, Lync en SharePoint online aan gaan koppelen.

Ook op de tweede dag van EXtremeCRM 2012 Berlin is er weer veel nieuws te ontdekken en te melden. Zo heb ik sessies bijgewoond over de mogelijkheden van CRM online in combinatie met Office 365. Een krachtige combinatie die vooral de 'mobiele' Sales en Marketing mensen veel mogelijkheden biedt. Het succes wordt compleet wanneer we daar ook nog eens Exchange, Lync en SharePoint online aan gaan koppelen.
Aandacht was er ook voor de regels omtrent het opslaan van privé gegevens van personen, denk bijvoorbeeld aan bankgegevens. Deze gegevens mag je namelijk niet zomaar opslaan in de openbare Cloud. Een privé Cloud achter een firewall is dan een oplossing. Niet onbelangrijk om te weten wanneer je als organisatie beschikt over dergelijke gegevens.
24 uur App. - Solutions Challenge
Een leuk item vandaag was een wedstrijd waarbij programmeurs binnen 24 uur een oplossing moesten ontwikkelen voor een zelf bedacht probleem. De kanshebbers:
  • Radius presenteerde Datashelter, hiermee is het mogelijk om beveiligde informatie te koppelen met CRM online.
  • Resco.net heeft een app. gemaakt waarmee je in een restaurant zelf je bestelling kunt doorgegeven zonder dat de bediening is langs geweest.
  • CreativeMages maakte een E-shop oplossing waarmee je vanuit CRM je webshop kunt beheren.
  • CWR Mobility kwam met een mobiele toepassing voor Fundraising met als voorbeeld de sponsortocht Alpe d'HuZes. Zie het resultaat op http://ad6.cwrm.mobi. Hiermee was CWR Mobility de terechte winnaar van deze wedstrijd.
Reporting and Business Intelligence
CRM 4 kende enkele beperkingen bij het maken van Data Reports. Alles is immers gebaseerd op de mogelijkheden van SQL Server 2005. Met de komst van SQL Server 2008 R2 veranderde dit. SQL Server 2008 R2 beschikt namelijk ook over communicatiekanalen via SSAS, SSIS en SSRS.
SSRS is nodig om reports te maken in CRM 2011, alsook voor het dashboard, SharePoint, PowerPivot etc. PowerPivot is een uitbreiding in Office 2010, hiermee kun je zeer uitgebreide rapportages maken waarin je ook aan datamining kunt doen. Arun Justus en Frederic Sitbon, beiden werkzaam bij Microsoft, hebben hier een mooie demo over gegeven. Mogelijk volgt er binnenkort een blog over dit onderwerp van mijn collega bij Master it Training. Wordt vervolgd dus.
Binnenkort komt SQL Server 2012 uit. De beta is al beschikbaar met BISM en in deze versie zal ook weer de UDM interface aanwezig zijn. Dit houdt in dat u alle rapportages die voor vroegere CRM versies zijn gemaakt gewoon blijven werken. Dit betekent ook dat voor de nieuw CRM releases ander mogelijkheden ontstaan, zoals bijvoorbeeld een pre-defined PowerPivot report.
Wel of geen upgrade..
CRM 3.0 is inmiddels 'oude code' en je zult dus op basis van deze versie geen nieuwe installatie meer uitrollen. Je bent dus bijna automatisch aangewezen op CRM 2011. Natuurlijk is upgraden ook een optie, immers beschik je dan over vele extra's zoals de Outlook add-in, Web resources, Security changes, Inline forms, Dashboards & visualizations, New Javascript DOM, etc. Maar hoe begin je?
Bekijk eerst goed wat je wilt gaan doen: een inplace upgrade of een nieuwe installatie. Begin met een migratie van de database of leg eventueel een verbinding met een bestaande database. Test dit opties altijd offline in een nieuwe testomgeving en dus niet in je huidige testomgeving. Vergeet ook niet de nieuwe API's voor CRM2011 in deze test mee te nemen. Bekijk ook hier welke nieuwe technieken je gaat gebruiken, zoals role-based forms, conditional format, filters, grids, dialogs, etc.
Als alles goed is getest en 100% werkt kun je de testomgeving gaan overzetten naar de productieomgeving. Zorg wel altijd voor een Fallback systeem! En zie je teveel werk, problemen etc., denk dan eens aan CRM Online.
Tot zover de sessies. Ook bij de product- en bedrijfspresentaties was er veel nieuws te melden. Een samenvatting:
Handige Marketingtool
Clickdimension heeft een mooie ISV ontwikkeld waar vooral de afdeling Marketing blij van wordt. Hierin zitten o.a. een newsletter generator, enquête tool en tracking modules. Een van hun successen is de mogelijkheid om een eBook campagne op te zetten. Bied de mensen een eBook aan, vraag om hun naam en e-mailadres en je hebt een lead. Houd vervolgens het gedrag op je site in de gaten en bekijk of en wanneer de lead 'hot' wordt. Let er wel op dat je niet gaat spammen door tijdig om toestemming te vragen.
Zoek en vind je klant
Op het gebied van relatie- en adresbestanden wordt er nog te vaak op een niet efficiënte wijze gewerkt. 92% van alle bedrijven gebruikt hiervoor nog steeds enkel lijsten met namen en adressen. Op deze manier probeert men te verkopen terwijl een andere manier van werken stukken efficiënter kan zijn. Een paar gedachten:
  • Success = opportunity + preparation
  • Solve, not sell
Met andere worden; leef je in de klant in. Zoek informatie op het internet over je klant en het bedrijf.
  • Wie ben is hij als persoon en bedrijf?
  • Is de timing OK?
  • Hoe ben je met elkaar verbonden, via welke kanalen?
  • Wie zijn hun concurrenten en de onze?
  • Etc.
Je kunt heel veel van dit soort informatie vinden op het internet. Niet alles is echter goed te gebruiken. Facebook, LinkedIn, twitter, beurs- en nieuwsinformatie, wat is echt en wat is te vertrouwen..
Om ook hier betrouwbaarder en gestroomlijnder te werken kan men gebruik maken van diverse addons en tools zoals bijvoorbeeld InsideView. Je kunt hiermee je potentiële klanten efficiënter benaderen met als gevolg een betere kans op succes. Deze tools 'ranken' de informatie waardoor deze goed te gebruiken is. Natuurlijk wordt er alleen publiek beschikbare informatie gebruikt, tenzij het contact zelf toestemming geeft voor meer.
'Big brother is watching you and us all.' So use it for your own benefit ;)
Het was een lange maar wederom leerzame dag met vele nieuwe gezichten. Binnenkort het slot!
Jos van Vegchel vanaf EXtremeCRM 2012 Berlin