Op dit moment zijn er ruim 500 bezoekers aanwezig op EXtremeCRM 2012 Berlin. 'The place to be' als je kennis wilt opdoen van de mogelijkheden en ontwikkelingen op het gebied van CRM. Ik - Jos van Vegchel, Ms CRM trainer bij Master it Training - ben aanwezig op dit event en doe via dit blog verslag van de belangrijkste presentaties, cijfers en trends van EXtremeCRM 2012.

Op dit moment zijn er ruim 500 bezoekers aanwezig op EXtremeCRM 2012 Berlin. 'The place to be' als je kennis wilt opdoen van de mogelijkheden en ontwikkelingen op het gebied van CRM. Ik - Jos van Vegchel, Ms CRM trainer bij Master it Training - ben aanwezig op dit event en doe via dit blog verslag van de belangrijkste presentaties, cijfers en trends van EXtremeCRM 2012.
De getallen
Microsoft Dynamics CRM heeft ruim 2.000.000 gebruikers en 30.000 klanten in 80 landen met 40 talen. Dit aandeel blijft groeien. Vorige jaar was de groei zelfs meer dan 30% met een toename van 60% op online gebruik!
De voornaamste concurrenten van Microsoft Dynamics CRM zijn op dit moment SalesForce, Oracle en SAP. Iedere concurrent heeft - hoe verrassend - zijn sterke en zwakke punten. Toch blijkt dat nog veel producten niet of moeilijk samenwerken met (andere) Microsoft producten zoals SharePoint, Communicator, Exchange, etc. Juist dit is een belangrijk voordeel van CRM 2011, zeker in combinatie met de diverse analyse tools en BI.
In mei 2012 komt er een grote update uit waarin een sterk verbeterde samenwerking is gerealiseerd met Mobile devices. Hierbij worden alle mobile telefoonmerken ondersteund; iPhone, Blackberry, Android en natuurlijk Windows Phone. Verbinden is online en on-premises mogelijk met maximaal 3 devices per user.
Gamifiction
De firma Avanade liet een gave en innovatieve demo zien van CRM & Gamifiction, ofwel; de manier van werken in CRM in een mogelijke toekomst. Vaak wordt er geklaagd over het aantal muisklikken dat men moet doen in applicaties voor het uitvoeren van een bepaalde actie. Vergelijkt dit eens met games zoals Farmville, WOW, Age of Empires etc., daar klik je tig keer meer dan in bijvoorbeeld CRM. Hieruit ontstond bij Avanade het volgende simpele idee: maak de resultaten van jou en je team zichtbaar in een game-achtig interface. Bouw bijvoorbeeld samen een brug of een gebouw. Erg leuk en grappig om te doen!
De Cloud
Over één ding waren we het allemaal eens: de toekomst van CRM ligt in de Cloud. Vanuit daar kunnen we ook eenvoudig samenwerken met alle nieuwe tools en ontwikkelingen, waaronder Office 365. Maar ook integratie met sociale media, Kinect (Windows 8) en zoekmachines is hierbij essentieel.
Verschillende systemen, verschillende behoeftes
Een andere ontwikkeling is dat we meer op mobiele devices gaan werken zoals Apple, Android en Windows Mobile. Vaak is het de manager die als eerste naar de IT-afdeling komt met bijvoorbeeld zijn iPad en zegt: 'zorg even dat het gaat werken'. Een bekend probleem is dan veelal de beveiliging maar ook weet men vaak niet precies wat men nu echt wil hebben. Te vaak start je dan met hetzelfde aan te bieden als je ook via de dekstop doet. Echter, als je een tablet gebruikt doe je vaak andere dingen dan op een desktop. Zo wil je bijvoorbeeld een foto maken en deze direct uploaden naar CRM of in de auto een adres van een klant opzoeken voor in het navigatiesysteem. Zo zijn er tientallen zaken te bedenken die men onderweg wel gebruikt, maar op kantoor niet of minder. Dit is een belangrijke uitdaging voor programmeurs, zeker in combinatie met de nieuwe functies binnen CRM na de R8 update die we verwachten in mei.
Beveiliging
Tot slot nog een beveiligingstip voor CRM 2011. Gebruik teams in plaats van Shares om gebruikers toegang te gegeven tot records buiten hun BU's. Teams kunnen in CRM 2011 dezelfde rechten hebben als gewone gebruikers. Als je een gebruiker van het ene naar het andere Team zet, dan krijgt deze gebruiker dezelfde rechten als teamleden (dus buiten zijn BU leden om). Erg handig!
Zo, dit waren de hoogtepunten van dag 1 op EXtremeCRM 2012. Morgen meer!
Jos van Vegchel vanaf EXtremeCRM 2012 Berlin